úterý 5. března 2013

Paleo v deseti bodech

O paleu koluje po internetu (i mezi lidmi) hodně polopravd a mýtů... A tak vám tímto článkem chci udělat jakési shrnutí, jak to s paleem vlastně doopravdy je :o)

    Před výčtem těchto užitečných informací, chci říci, že se jedná o klasické (striktní) paleo, při kterém je denní objem sacharidů 50-150g. Takzvané "sladké" paleo má jiná pravidla (například si můžete dopřát tučné mléčné výrobky) a také objem sacharidů není omezen.
  1. Paleo je životní styl nikoliv dieta... Pakliže očistíte tělo od škodlivin a věcí, které vám nedělají dobře a následně je začnete znova jíst, co udělá tělo? 
  2. Paleo je založeno na zelenině, nikoliv na mase nebo na tucích. Některé zdroje uvádí, že na jedno každé sousto bílkovin či tuků připadá sousto zeleniny. Z toho je patrné, že základem bude zelenina.
  3. Maso a vajíčka by měly tvořit čtvrtinu až třetinu denního přijmu. Nemusíme se bát tučného masa. Ideální je domácí maso (např. chované na bio farmách a nebo třeba vajíčka od babičky :D). 
  4. Tuky jsou velmi důležité, především živočišné nebo stabilní rostlinné tuky (kokosový, olivový olej). Poměr tuků by měl významně vzrůst při sníženém množství sacharidů ve stravě. Na pocit sytosti z tuků má naše tělo vybudovaný dokonalý systém. Když máte dostatek tuků vaše tělo řekne dost a tak se nemusíte bát, že jich sníte přespříliš.
  5. Ořechy není nutné vůbec jíst. Obsahují relativně dost sacharidů a tak bysme měli vědomě jejich množství omezovat na 1-2 hrsti denně.
  6. Čokoláda je povolena :o) (kdo se teď zaradoval? :D). Měla by být minimálně 85% a sníst byste měli maximálně dva řádky denně (když nad tím přemýšlím, tak je to pořád docela dost :o)
  7. Arašídy a kešu nejsou ořechy. Arašídy jsou luštěnina (a často jsou napadeny různými plísněmi, což je jeden z důvodů, proč je často nesmí jíst alergici). Kešu oříšky jsou semena (a ke všemu jsou plné sacharidů) - nevím, jak to máte vy, ale já kešu miluji :)
  8. S ovocem by jsme to neměli přehánět. Doporučují se maximálně 2 porce ovoce za den. A ideální je bobulovité ovoce, které má nízký obsah cukru a vysoký obsah tělu prospěšných antioxidantů.
  9. Nebojte se soli! Při sníženém příjmu sacharidů má tělo tendenci zbavovat se sodíku a draslíku. Tomu lze zabránit právě přidáním soli.
  10. 2 týdny - Tak dlouho trvá než se metabolizmus přepne z sacharidového spalování na tukové. Další dva týdny pak trvá stabilizace. 

27 komentářů:

  1. No, ty body jsou takové čudné řekla bych... Že bych se zeleniny najedla a neměla hlad? To mi nepřijde rozumné ani logické. Základem palea jsou tuky, ze zeleniny člověk žít nemůže. A že ořechy není třeba jíst? A co chceš jíst? Já je jím pořád. Vždyť každý paleo-žrout ti řekne, že paleo se rovná tuky, maso, oříšky. A ovoce? Proč ne ovoce? Resp. takto. Pokud dost sportuješ, není s ovocem problém. Ale pokud cvičíš málo a chceš s paleem hubnout nebo dokonce nesportuješ vůbec, tak se ovoce nejí vůbec. Nejsem teda nějaký extra supr šupr znalec palea, ale z toho, co tak zkouším na svém těle, to vidím tak, jak jsem napsala :)

    Jinak ses nezmínila, jak ti to s paleem jde, co vůbec jíš? A jíš vůbec paleo nebo se přidáš zas k těm, co tvrdí, že paleo jí a nejí ho? :-P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Píšu, že co sousto bílkovin nebo tuků, to sousto zeleniny (primárně bys měla mít dostatek zeleniny, abys měla dost vlákniny = dobře strávíš tuky a maso) - aspoň tak to chápu já...
      Takže člověk, který je alergický na ořechy nemůže držet paleo? Já si myslím, že spíš nahradí tuky z ořechů, jinými tuky...
      Nenapsala jsem, že ne ovoce, ale že ovoce omezeně (Četlas vůbec ten titulní text?). Píšu o striktním paleu, když se budu cpát ořechy a ovocem, tak se nikdy nedostanu po 150g sacharidů...
      Informace jsem čerpala ze stránek, které se paleem zabývají a přijde mi to teda logické...

      Paleo Den 2 - zatím mi nic nechybí a držím se všech těch věcí, které jsem psala výše... (toto je informativní článek a ne článek o mně, ten přijde jako shrnutí po týdnu nebo po dvou...) Přeci nemůžu tak rychle paleo hodnotit? )

      Vymazat
    2. No, to jsem pak zvědavá na hodnocení :)

      Vymazat
    3. http://robbwolf.com/2012/10/24/shades-paleo/ A tady si zjisti, jaké druhy palea vůbec existují (y)

      Vymazat
    4. Tak jestli mi to přeložíš, tak já si to přečtu :D :D (jsem odkázaná na české a slovenské stránky, ze kterých čerpám informace :o)

      Vymazat
    5. Too bad. V angličtině je zdrojů víc a jsou kvalitnější. Btw, já bych slovensky číst nemohla :))))

      Vymazat
    6. Slovensky mluvím, takže číst mi nedělá problémy (kéž bych takhle mluvila anglicky :D )

      Vymazat
  2. Moc zajímavé :) Mně sice víc vyhovuje primal (nedokážu si představit život bez mléčných výrobků :D), ale na paleo obecně mám kladný názor. Něco na tom prostě bude, jídlo mě na dlouho zasytí a cítím se skvěle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem alergik (bývalý astmatik) a mám problémy s podkožní vodou. Takže proto začínám se striktním paleem :) Pak chci zjistit, jak reaguju třeba na mléko apod. A zpestřit tím (mléčné výrobky) svůj jídelníček :o)

      Vymazat
  3. http://i.qkme.me/3p3j1k.jpg

    OdpovědětVymazat
  4. Takže se do toho pouštíš? Tak to jsem zvědavá na tvé hodnocení :) Jinak mě překvapilo, že ani kešu nejsou ořechy! Prvně jsem se dověděla, že arašídy nejsou, pak mi někdo psal, že ani mandle nejsou a teď ty píšeš, že ani kešu? Tak pak už fakt nevím, co je ořech a co ne :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mandle jsou ořechy... Nevím, kdo psal, že ne?? Já to beru podle slupky - má to tvrdou slupku, která je v době zrání obalena měkčí :D
      Už jedu dva dny a zatím dobrý :D Ale jsem marodná a zatím necvičím, zítra přijde křest posilovnou :D

      Vymazat
    2. Mandle je přeci pecka, ne? :D

      Vymazat
    3. Ořechy jsou plody a pecky nějakých stromů... Mezi ořechy se řadí i buráky a kešu, ale ty jsou botanicky luštěninou a semenem... pokud bysme zašli do detailů, tak para ořech je také semínko :D
      v tomto případě bych to viděla, tak že buráky se nedoporučují vzhledem k tomu, že se často špatně skladují a tak jsou častým nositelem různých plísní. Kdežto kešu ořechy se nedoporučují vzhledem k vysoké hladině sacharidů, které obsahují = hůře člověk uhlídá magickou horní hranici 150g sacharidů /den.

      Vymazat
  5. To paleo se tedy rychle šíří! Budeš psát někdy aspoň příklad jídelníčku? Pořád si to nedokážu nějak reálně představit, jak to může vypadat..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JJ, ale chci aspoň týdenní pozorování než budu něco pouštět do světa... :o)
      A dělám to hlavně ze zdravotních důvodů (jestli ani tohle nepomůže, tak už nevím :D)

      Vymazat
  6. Povedený článek :-) A překvapení, co se týče kešu "oříšků" - to jsem opravdu netušila. Já jedu podle primal palea, ale to ty už víš :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě to bylo obrovské zklamání, jak říkám - miluju je :)
      Budeš psát nějaké jídelníčky? :o) Jsem zvědavá opice, jak ti to jde :)

      Vymazat
    2. Zatím jíst dost neoriginálně, takže zatím ne. Až bude nálada, mrknu po nějakých receptech a rozjedu to ve velkém :-D

      Vymazat
  7. Arašídy a kešu nejsou oříšky? To je pro mě novinka.. Co tě vedlo k napsání tohoto článku? Aha, už vidím, že ho dva dny držíš :D Mně to taky docela láká, ale jsem lenoch, tak nic nebude.. :D
    Já si fakt myslela, že paleo založeno na olejích a mase.. zajímavé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to jsem ráda, že někomu ty informace přišli nové :D Já už se bála, že to všichni znají :D
      Jinak paleo jsem se rozhodla držet a dělám na článku proč :o)

      Vymazat
  8. Tak to s kešu oříšky jsem taky netušila, ale tak semena nevadí, a já sacharidy nějak neomezuju, hodně cvičím a snažím se nabírat svaly, takže i ořechů i neořechů kešu jím fakt dost :D Ale je fakt, že ani ovoce už nijak moc nejím, hlavně teď v zimě, když je všechno takový bez chuti :D Zato to plně nahrazuju zeleninou, a právě díky paleo stravě jsem začala zkoušet nové druhy, třeba pastiňák, dýně, květák a tak - né, že by to byly nějaké novinky, ale já to předtím nejedla a až teď jsem to zařadila ;) A ze začátku jsem dělala tu chybu, že jsem se fakt cpala moc masem a ty tuky příliš nenavýšila, což bylo špatně. Časem jsem ale naštěstí přišla na to vhodné množství a poměr, co mi sedí a ty tuky dost navýšila, a to je hlavní ;) Jsem zvědavá na tvoje zhodnocení ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někde jsem četla, že právě semena vadí ( asi by bylo divné, kdyby slunečnicový olej byl špatný, ale semínka slunečnice ne...) Sama jsem z některých věcí lehce zmatená :D
      Tak ty jsi speciální případ :) Dokázala jsi za poslední rok obrovské věci a myslím, že jsi inspirací pro hodně holek... Třeba dýni jsem objevila před rokem a půl :D
      Je super sledovat, o co si tvé tělo říká :)

      Vymazat
  9. Ten paleo životní styl mě láká čím dál tím víc!:-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře, dotazy i připomínky :o)