středa 23. ledna 2013

Kniha: Born to run - Zrozeni k běhu

     "Zapomenutý národ a tajemství nejlepších a nejšťastnějších běžců světa"
Autor: Christopher McDougall
Originální Název: Born to run
Rok Vydání: 2011
Vydala: Mladá Fronta
Oficiální text:
"Autor knihy se jako miliony jiných amatérských běžců nejméně jednou ročně vážně zranil. Po cyklech bolestí, injekcí a střídání nejmodernějších běžeckých bot chtěl na doporučení lékařů s běháním skoncovat. Místo toho se však vydal do rozpálených kaňonů v Mexiku, kde žijí Tarahumarové – nejtajemnější, nejzdravější a nejšťastnější běžci na planetě. Běhání v extrémních podmínkách jen v sandálech je pro ně stejně přirozené a snadné jako dýchání.
Čtivý příběh o běžcích na stokilometrové trati autor doplňuje o nejnovější vědecké poznatky a současně nám přibližuje portréty osobností, které se vydávají na trasy ultramaratonů, aby odhalili tajemství šťastného života. Zrozeni k běhu změní život každému čtenáři!"
zdroj:   Mladá Fronta
Můj názor:
     Tato kniha mě úplně pohltila! Je to tak extrémní přístup a k tomu ten pocit, že je to založeno na pravdě... Doopravdy tohle lidé dokáží? Je v ní ukryto tolik zajímavostí, tolik mouder a tolik nadšení, že vás prostě musí nadchnout! Je to prostě neuvěřitelné a přitom, když si čtete ty poznatky, tak si říkáte: "No jasně, vždyť je to úplně logické" a nebo "Ách, to je zajímavé, vždyť to pochází z poznatků o našich předcích, proč my bysme měli být jiní?" A tak podobně :D
    
      Kniha měla trochu vláčný rozjezd... Chvilku jsem přemýšlela jestli ji neodložím (ale to já nedělám, takže nechápu proč nad tím přemýšlím :D ) Jenže čím víc stránek bylo přede mnou tím víc jsem toužila, aby jich bylo víc přede mnou... 

     Každopádně jsem ji určitě nečetla naposledy!! 

+ Bonus - Citáty z knihy:
     "Prvky klenby ze všech stran tvoří flexibilní struktura ze šestadvaceti kostí, třiatřiceti kloubů, dvanácti šlach a osmnácti svalů, přičemž se celá napíná a povoluje jako visutý most odolávající zemětřesení."

     Alan Webb říká: "Lidé jsou konstruování tak, aby běhali bosí" a v roce 2007 zaběhl na 1500 m nejrychlejší čas na světě.

     "Nepřestáváš běhat, protože zestárneš, zestárneš, protože přestaneš běhat" - Dipsea Demon

Hodnocení: 1-
(ten začátek je fakt pomalý a místy trochu nudný, ale je jasné, že můj názor nemusí sdílet každý)
Rozhodně ji doporučuji přečíst všem běžcům, sportovcům a taky těm, kteří se zajímají o lidské tělo a nejspíš i těm, kteří se o sebe moc nezajímají, protože po přečtení se snad jistě zajímat začnou... 



23 komentářů:

  1. No tak když už ji chválíš i ty, tak je to jasné. Musím si ji obstarat a přečíst! Potřebuji inspiraci do dalších kilometrů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to inspirovalo i ostatnímu cvičení... Nějak jsem přestala hledat výmluvy, prostě je dnes čas, tak se jde... :o)

      Vymazat
  2. Pár krát som tú knihu videla a vždy som si hovorila, že to bude nuda, že o behaní sa písať nedá! :-D Musím si ju niekde požičať, tvoja "recenzia" na ňu ma zaujala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale dá :D A je to formou příběhu a sem tam je tam vsuvka z jiného oboru... Takže tě zajímá, co nového se dočteš a zároveň chceš vědět, jak to bude dál :)

      Vymazat
  3. Už jsem na ní koukala v knihkupectví i na její 'sousedku' - běhání s Keňany, slyšela jsi o ní? :)
    momentálně čtu jednu ságu, kde každá knížka má přes tisíc stránek, tak až s šíleným čtením skončím, pokusím se obě najít v knihovně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No viděla jsem je někde dohromady v akci :D Ale to je asi tak všechno - každopádně v Born to Run je taky několik stránek věnovaných africkým běžcům :)
      A co čteš? Když slyším tisíc stránek tak si vzpomenu na Písně Ledu a Ohně :D

      Vymazat
  4. Podle tvého hodnocení kniha vypadá zajímavě :) Až dočtu všechno k maturitě, budu nad ní uvažovat :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, že by ses měla soustředit na maturitu :o) Knížka počká do léta (vzhledem k tomu, že se to odehrává na dost horkých místech naší planety, tak to bude míst skvělou atmosféru :o) )

      Vymazat
  5. Strašně moc se mi zalíbil ten první citát, podle toho co jsi o této knížce napsala si myslím že ta kniha má něco do sebe, kdoví jestli se náhodou neoctne u mě v knihovně :-D ;-) ale díky ta typ, přijde mi to zajímavé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě právě zaujalo, že je tam od všeho něco (je tam šance, že osloví různé čtenáře). Každý si najde, co ho zajímá - věděcké poznatky, děj samotný nebo různá srovnání :)

      Vymazat
  6. Milá Zdeničko, přiznám se ti, že bych si téhle knížky asi na první pohled v knihkupectví nevšimla. Asi je ti jasné, že Vivi jde jako slepice po flusu (pardón) po barevných obálkách a legračních titulcích, ALE jsem moc ráda, že jsi nám tady knížku představila, protože jsem si ji hned napsala na seznam "Knížky, které musím mít". ;-)
    Děkuju, jsi báječná.
    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vivi :o)
      Je mi jasné jaké knihy hledáš v knihkupectví :o) - takové Vivinkovské :)
      Obálka je myslím hodně výstižná - říká: "Tohle je boj o přežití"
      Určitě nebudeš litovat, protože tato kniha je pro každého o všem :)
      Ty jsi taky báječná a tvé články jsou odrazem tebe samé (aspoň v to doufám :D )

      Vymazat
  7. Budeš běhat? :-P

    OdpovědětVymazat
  8. http://uloz.to/xAi9zUJ/zrozeni-k-behu-christopher-mcdougall-pdf

    OdpovědětVymazat
  9. Určitě bych si ji přečetla, i když ne pro ten běh :) Běhala jsem 3 měsíce loni a prostě mě to nebaví :( jenže jsem zvyklá na "nikdy neříkej nikdy" :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On je běh hodně specifický, většinou mu člověk musí přijít na chuť - na druhou stranu pak se těžko přestává :o)

      Vymazat
  10. Už ji mám doma! Začala jsem ji číst a ne a ne ji odložit! Díky za tip:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No existují slova, která by lahodila mým uším (očím) víc? :o)
      To jsem moc ráda, že se se ti líbí :o)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře, dotazy i připomínky :o)