středa 6. března 2013

Proč zkouším Paleo?

Protože jsem v mnoha zdrojích četla, že pomáhá na alergie.
Protože tělo by se díky této stravě mělo zbavit podkožní vody a zlepšil by se mi můj mizerný průtok lymfy.

Toť základní důvody, proč jsem na paleo "přešla" (po dvou dnech jsem ještě hrdina :D ).

Bohužel/Bohudík mi inspirace krásnou a sexy postavou nebyla nikdy dostatečnou.... A tak všechny mé dietní plány skončily krachem. Naproti tomu zdraví je pro mě důležité! A teď se objevilo něco, co "slibuje" zlepšení mých obtíží! Cítím se povinována vyzkoušet to, abych mohla hlásat do světa pravdu :o)
▲Nevím proč, ale Paleo a jeho odkaz na paleolit ve mně vzbuzuje vzpomínky na PC hru Prehistorik :D ▲
KDO Z VÁS JI ZNÁ TAKY ?? :D

To bylo rychlé vysvětlení a koho zajímají podrobnosti, tak čte dál (koho to nezajímá klikne vpravo nahoře na křížek :)

     Na alergie trpím od mala. Miluji zvířata, ale nemůžu se k mnohým skoro přiblížit (třeba kočky jsou pro mě utrpením). Naštěstí netrpím na alergie na potraviny. Vadí mi čerstvě posekaná tráva, dlouho neutřený prach v místnostech a nemůžu běhat, protože mám astma.
    Když mi bylo asi 15, tak se mi alergie strašně moc zhoršily (ale zmizelo astma - což je hodně zvláštní). Milovala jsem vždy jaro, teď vyloženě trpím (cokoliv, co kvete mi rozslzí oči, spustí proud vody z nosu a svědí mě uši i horní patro v puse). Zjistila jsem, že sušené lískové ořechy jsou pro mě zlo největší, protože mi po nich natéká jazyk (očividně je to sušením, protože čerstvé ani "převařené" lískáče mi nevadí). Zvířata nejsou až takový problém, ale kočky jsou nestále mí nepřátelé (i když některé jsou doopravdy velmi krásné). Posečená tráva a teď i seno mi vadí...
     V 17 letech jsem začala brát antikoncepci (Diane 35), která měla být vhodná i na pupínky... Pupínky se mi spravily a jako odměnu jsem přibrala 20kg. V 19 letech jsem zjistila, že mám geneticky problémy s lymfami a že antikoncepce objevení této nemoci uspíšila (mamce se projevila až při těhotenství)... Chodím na pravidelné lymfodrenáže a nesmím brát antikoncepci.

Proč Paleo? 
    Paleo slibuje vyřazení alergenů z potravy a celkové zlepšení alergií. Vzhledem k nízkému počtu sacharidů ve stravě slibuje i odvodnění (v prvních dnech ztrátu až 1,5 kg vody).

Paleo nabízí i očistění organismu od škodlivin a odvyknutí těla na různé alergeny. Po jisté době (cca 2-4 týdny) je dobré vyzkoušet různé potravinové testy. Existují přesné návody, jak testy provádět, ale zjednodušeně, prostě danou potravinu sníte samotnou a sledujete reakci těla (škrontání v břichu, nafouknutí, svědění apod.).

A tak jsem se prostě rozhodla to vyzkoušet. Začít jíst sacharidy můžu kdykoliv, ne?

Koutek pro pobavení aneb jak mi to jde
  • Přítele ráno mučím voňavým kokosem, případně slaninou :D (nechce to říct nahlas, ale taky by si dal) Dokonce mi strká vločky pod nos se slovy: "A podívej, co mám já" - házíc na mě psí oči :o)
  • Dnes jedu 3.den. Dnes v noci se mi zdálo, že jsem snědla 2 bílé housky s máslem a salámem. Ve chvíli, kdy jsem je dojedla, jsem si vzpomněla, že housky nesmím a vzbudila jsem se :D 
  • Hlad nemám, jím 5x denně a chutě mě nechytají. Ale když jsme včera byli v Lídlu, tak jsem smutně koukala na cookies a na americkou zmrzlinu :D 
Verdikt
Za zkoušku nic nedám! Předpokládám, že vydržet na této stravě do konce života bez jakéhokoliv "hříchu" se v dnešní společnosti nedá, lákadel je příliš mnoho. Beru to tedy jako očistu a následné testování toho, co mi dělá dobře a co ne (zda-li pak přeci jen nemám přecitlivělost na nějaké jídlo?) 

P.s: Článek jsem měla v plánu, ale objevuje se zde již dnes, trochu jako reakce na článek u mnou velmi oblíbené Osamělé Cyklistky :o) 

12 komentářů:

  1. O tom jsem ještě neslyšela :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně přijde, že je toho plný blogový svět :D

      Vymazat
  2. Co se týká alergií, tak to je pro mě tak trochu záhada - v rodině máme lidi alergické na vejce, lepek, ořechy a laktózu. V jednom případě na všechno zároveň, v dalších případech na minimálně jednu složku. Nevím, do jaké míry hraje u alergií roli dědičnost a nakolik případná mutace buněk během těhotenství matky (a důvody pro to).

    Na dobrý oběh lymfy používám já osobně kartáčování těla nasucho, hodně pohybu (kardia) a saunu, případně kompresní punčochy (naštěstí nemám s lymfatickým systémem problémy, jen mi tohle dělá dobře). Ale určitě záleží na tom, co je příčinou - jestli jsou příčinou sacharidy, tak jsi asi v paleu našla toho správného pomocníka. Já jsem si doteď nejspíš mylně spojovala lymfatický systém s metabolismem tuků...
    Hodně štěstí, snad Ti paleo pomůže!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k tomu, že se mezi alergiky pohybuji, tak vím, že na tohle všechno alergie existují... A taky, že existuje dna (při které nesmíš moc maso). Na druhou stranu, jak říkám na jídlo, jsem nikdy alergii nepozorovala. Ale v poslední době (ačkoliv jsem stravu neměnila) se u mě objevovali časté trávící potíže...

      Tak třeba saunu mám vyloženě zakázanou, protože je na lymfatický oběh špatná (stejně jako moře) Taky mám zakázané jakékoliv cvičení kromě chůze, jízdy na kole a plavání. Když mi to doktorka řekla, tak jsem ji poslouchala, ale výsledky nebyly nijak ohromující a tak jsem přesedlala zpět na cvičení s těžkými váhami... To teda obdivuji, že nosíš dobrovolně kompresní punčochy... Ono asi když něco musíš, tak to prostě nemáš ráda (a já nemám ráda když je venku 35°C a já musím mít dlouhé kalhoty, protože mám punčochy :( To by mě právě taky zajímalo, co je na lymfu dobré - obecně bych řekla, že pohyb (ačkoliv, když jsem se ptala na jídlo, tak mi bylo odpovězeno, že se mám vyhýbat fast foodům - to se asi shodneme, že všechen ten přepálený tuk nemůže dělat nikomu dobře) - potíž je asi už u jádra problému, proč problém s lymfou vzniká? Jsou lidé, kteří mají problém po dlouhodobém nošení sádry. Jsou miminka, která mají od narození třeba lymfu špatnou na jedné noze (třeba i dvakrát tak velký objem stehýnka než u druhé nohy). Proč to všechno vzniká? Doktoři vědí, jak zacházet s následky a co dělat proto, aby se to nezhoršovalo, ale co prevence?

      Vymazat
    2. Doktoři v prvé řadě neléčí nemoci, resp. příčiny, ti léčí příznaky - jak píšeš. Aspoň tedy lékaři zabývající se klasickou medicínou (nic proti nim, jejich povolání je nutné). Jinak mě napadá, že napravování/léčení geneticky vrozených nemocí je už na hranici etiky. Aby tu potom nebyla taková Gattaca (velice dobrý sci-fi film).

      Doktor - a teď opravdu nechci nikoho napadat - má málokdy vhled do situace pacienta a málokterý posoudí celek. Proto zodpovědnost za svůj zdravotní stav beru na sebe i tehdy, kdy jsem si evidentně nic nezavinila sama a prevence je ťip ťop. Od doktorů neočekávám víc než vyléčení/odstranění příznaků. A trochu té lidskosti a (třeba i předstírané) empatie.
      Za prevenci beru zodpovědnost já. A když už nemoc, beru jako svou povinnost se o nemoci dozvědět co nejvíc a tak k doktorů chodím spíš na konzultace (určitě takové chytráky jako já milují). Ale nešť, aspoň jim nezakrní mozek. Jinak v zahraničí je v tomhle přístup obecně jinačí, ale to by bylo na dlouhé lokte.

      Co se týče lymfy, jde asi o to "naučit" ji kolovat tak, jak má, případně zjistit, co ji brzdí. Pohled laika.

      Vymazat
    3. Gattaca je skvělý film (jeden z mála, kde jsme byla ochotná přetrpět Umu :D )

      To je jeden z důvodů, proč se nevzdám svého cvičení (faktem, je že omezená jsem nějakým způsobem od mala, takže mi vždy přijde že jedu jako drak, dokud to nesrovnám s nějakým sportovním šílencem a nezjistím, že vlastně až tak moc nejedu... :(
      Jo mě doktoři asi taky milujou, hlavně mé všetečné otázky...

      Lymfa má za úkol "vracet" vodu a krev z nohou /v mém konkrétním případě jsou nohy největší problém/ a rozhýbeš ji tím, že třeba chodíš. Jde o to, že máš lymfatický systém a hluboký lymfatický systém (vypadá to jako strom v noze, kdy hluboký je ten hlavní). Pokud dlouho chodíš, tak se aktivuje hluboký systém, ale neřeší to problém s větvičkami, které nadále nespolupracují... do jisté míry na to pomáhají masáže, ale ty musí být odborné (případně strojové).
      Jo a ještě mě napadlo, že lymfatický systém má nejspíš něco do činění s tuky, ale především s vodou a s krví, které má pohánět zpět k srdci...

      Vymazat
  3. Jestli ti to s alergiemi pomůže, tak jen do toho. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to právě musím vyzkoušet :D

      Vymazat
  4. o Paleo už jsem hodněkrát slyšela..ale moc mě tedy láká!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud ti nic nebrání, tak směle do toho :o)

      Vymazat
  5. Ahoj, vím že je to asi hodně blbá otázka...
    Ale myslíš si, že je paleo životní styl vhodný i pro člověka, který nedávno ještě trpěl PPP? A pořád se z toho trochu dostává?

    Děkuji za odpověď:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj :)
      Především záleží na tom jestli si myslíš, že se zvládneš nebát tuků... Protože tady se používají tuky ve velmi štědré míře a chápu, že někdo, kdo si projde takovou nemocí může mít s tuky problém... Jenže když nejíš tuky, máš hlad a tělu chybí živiny...

      Jinak si myslím, že všeobecně je to vhodné pro všechny - komu to vyhovuje. (LISTEN YOUR BODY GIRL :o)
      Asi ti víc říci nedokážu, protože já to testuji teprve 4 týdny a nechci dělat předčasné závěry :)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře, dotazy i připomínky :o)